ANNA PERPINYÀ

Quan parlem de feminisme, encara cal aclarir que és un moviment que persegueix la igualtat real i efectiva entre homes i dones en totes les esferes de la societat. Però, tot i els anys que té el moviment feminista, cal molta pedagogia per fer palès que encara no s’ha aconseguit i que ens correspon a totes i a tots treballar per la igualtat.

El mes de juliol ha estat, per a Compromís, un mes especialment actiu per la lluita igualitària. El passat 10 de juliol es va presentar el documental «Jo decido. El tren de la libertad» a tot el territori espanyol. A Silla ens vam sumar a aquest acte, fent la seua projecció a la Casa de la Dona.

El govern espanyol ens té ben ocupades amb la continua amenaça d’aprovar una menyspreable llei que ens roba la capacitat de decidir a les dones, però també a tota la societat, no ho oblidem. En un moment tan difícil per a la ciutadania, on a banda d’arruïnar-nos ens estan robant drets cada dia, és fonamental entendre que la maternitat ha de ser-ho per voluntat pròpia, individual i intransferible i hem de poder decidir-ho lliurement. No és ni l’estat, ni l’església ni el ministre de torn qui ha de prendre aquestes decisions perquè ens avoca, més encara, a l’esclavitud.

Tornant a l’educació, el passat dia 17 va tindre lloc la Trobada d’Estiu de Dones amb Compromís on vaig exposar els resultats de la jornada participativa per l’educació igualitària a les escoles de Silla, amb el títol «compartint experiències». Perquè d’això es tracta, de compartir, d’escoltar-nos, d’aprendre i de treballar conjuntament i col·laborativa.10460125_789332044451701_2367369840505190037_n

La xerrada, que va tindre molt bona acollida entre les companyes i els companys assistents, tractava de reflectir dos aspectes clau: que l’educació per la igualtat de gènere cal incloure-la en les escoles i que des de Dones amb Compromís treballem donant protagonisme a qui en sap i també a qui es preocupa, i obrim les nostres portes, situant-nos com a mediadores i dinamitzadores de les propostes i posant-les en marxa.

Tot aquest procés, que el passat 22 de juliol va ser aprovat al Consell de la Dona de Silla, té com a resultat tangible un projecte educatiu amb el qual proposem als centres educatius tasques per treballar amb l’alumnat que ajuden a reflexionar sobre quin comportament social i afectiu desitgem per a les nostres filles i fills i des d’ací, fer reflexionar tota la societat perquè faça seu el discurs de la igualtat, que el trasllade a casa, al treball, a la família; que l’integre a la seua vida.

Açò, però, també s’ha de traduir en polítiques efectives per a poder-ho desenvolupar. No em vull estendre hui en aquest assumpte, ja tindrem temps,. Només donaré una dada que vaig conèixer tot just ahir. Al consell de la Dona, en resposta a una pregunta d’una companya, sobre quin era el pressupost de l’àrea, la regidora digué que 1.000€. Mil euros. De vegades les xifres són molt significatives. Per a les polítiques d’igualtat mil euros; i per als cadafals, quants? Cada partit es retrata amb el seus actes…

Una altre exemple també del Consell de la Dona és que hem reprovat l’actuació del darrer plenari on s’aprovà la readmissió de l’advocada que havien acomiadat, cosa que costarà 9.800 euros. Per altra part, no readmitir-la, significava haver de pagar-li una indemnització de 21.000 euros. El PP proposà la seua readmissió i a continuació l’amortització de la plaça. Tot i esperant que tot prospere com han imaginat. De nou les xifres retracten el (mal)govern local, perquè han privat el poble d’un servei necessari que ara haurem de pagar igualment, com ja vam advertir.

Tornant al Projecte d’Igualtat per als centres escolars, per una part les companyes posen el projecte a la disposició de tothom que hi estiga interessat; i per altre costat, quan començarà el curs, demanarem cites als centres per explicar-los-el, designant una persona de cadascun dels tres àmbits (els col·lectius de dones feministes de Silla, els AMPA i el professorat).

No vull acomiadar-me sense desitjar-vos unes bones i igualitàries festes del Crist i un agost reparador, perquè en setembre tornem amb les forces i els ànims que produiran el canvi social i polític tan necessaris.

2013-08-06 20.42.48