La celebració del Dia Internacional de l’Orgull de lesbianes, gais, bisexuals i transsexuals commemora el dia en què un grup de persones es va enfrontar a la policia després d’una batuda indiscriminada en un bar homosexual

El 28 de juny de 1969 el pub regentat per homosexuals, bisexuals i drags queens, Stonewall Inn, situat al barri novaiorquès de Greenwich Village, va ser interromput per la policia per fer una batuda mentre els assistents celebraven el funeral per la mort de la cantant i actriu nord-americana Judy Garland. Els usuaris del bar es van resistir al desallotjament i es van alçar, per primera vegada en la història, contra un sistema que reprimia i perseguia els homosexuals. La policia tenia la potestat de maltractar i menysprear al col·lectiu.

Els disturbis d’aquest dia i la resistència a ser arrestats per expressar la condició sexual van provocar una batalla campal que es va estendre durant diversos dies. Des de llavors, cada any el col·lectiu LGTB es manifesta de forma pacífica i lúdica.

El dia oficial de l’Orgull LGTB és el 28 de juny, però cada any es tria una data propera per a la seva celebració. Grans capitals europees com Paris, Berlín o Roma acullen entre els seus carrers carrosses amb música i colors per commemorar el dia i reivindicar els drets homosexuals. Aquesta pràctica s’estén a altres territoris com Estats Units, Llatinoamèrica o Orient .

Encara que es presenta com un dia festiu, allò important per al col·lectiu són les reivindicacions: major visibilitat de gais, lesbianes, transsexuals i bisexuals, mateixos drets jurídics i sanitaris, prevenció del VIH (virus de la SIDA) … El lema final que proposen és que cap persona s’ha d’avergonyir de la seva sexualitat i ha de viure-la amb els mateixos drets que els altres ciutadans.

Per això,  Compromís per Silla impulsarem des de la Regidoria d’Igualtat polítiques públiques per lluitar contra qualsevol tipus de discriminació contra l’homosexualitat;  emprendre mesures educatives i de sensibilització per promoure el respecte a la diversitat sexual i familar així com donar informació i assessorament a joves i adolescents sobre la diversitat sexual, si ho necessiten, en col·laboració amb les associacions LGTB+.