El nostre company Robert Perpinyà ens ofereix unes reflexions i unes propostes molt adients en aquests temps d’escepticisme.

Robert Perpinyà

Cada vegada hi ha més ciutadans i ciutadanes decebuts amb la casta política i amb la política. Molta gent ha deixat de creure en la democràcia, i ja no vota o deixarà de votar. Altres s’acosten perillosament a postures més radicals perquè creuen que la solució pot arribar de l’autoritarisme o de la violència.

En una democràcia, la gent dedicada a la política és necessària per a prendre decisions i fer que la societat funcione. Però aquesta gent són el reflex de la societat que els vota i la seua honestedat i compromís depenen del nivell d’exigència i participació de la ciutadania. Aquesta societat ha estat dormida durant molts anys. Amb els nostres vots, o amb la nostra abstenció, hem permès que la nostra democràcia es convertisca en una partitocràcia on els dos partits majoritaris fan i desfan amb total impunitat, i la gent només pot opinar una vegada cada quatre anys.

La vertadera democràcia, però, necessita la implicació i participació dels ciutadans i les ciutadanes en la política. Per açò necessitem utilitzar el nostre vot com a eina del canvi polític i democràtic. Hem de deixar de votar a aquells que no han governat bé en els últimes legislatures, i hem de donar el nostre vot a aquells partits que es comprometen amb una vertadera regeneració democràtica.

Tal vegada molta gent pense que aquesta regeneració ja no és possible, i que la corrupció i la ineficàcia estan tan arrelades que no hi ha forma d’extirpar-les. No és cert, bastarien unes quantes mesures perquè el panorama polític millorara ràpidament. Ací hi ha algunes propostes:

* Les llistes obertes obligaria a la classe política, a un compromís major amb els seus electorat i menor amb el seu partit. Els obligaria a treballar més i a mostrar els resultats del seu treball.

* El repartiment de vots segons la Llei d’Hont afavoreix el bipartidisme i fa que els partits xicotets necessiten el doble de vots per cada diputat/a que obtenen, que els majoritaris. Actualment tenim en el poder un partit que amb 10 milions de vots, governa amb majoria absoluta sobre 47 milions d’espanyols i d’espanyoles. S’hauria d’abolir la llei d’Hont.

* Referèndums: la participació dels ciutadans i ciutadanes és fonamental en la democràcia. El govern ha d’explicar i consultar els temes importants per al país a la ciutadania. En països com Suïssa hi ha referèndums pràcticament cada tres mesos.

* Eliminar el Senat, que és una càmera sense sentit, amb una funció irrellevant i que només serveix per a tindre un major nombre de ‘gent política’ a càrrec de l’erari públic.

* Regulació de sous i salaris per a tothom que cobre del tresor públic, tant de la classe funcionarial com de la política. Dràstica reducció d’assessors i d’assessores.

* Llei de Partits polítics amb un funcionament i finançament totalment transparents. Tribunal de Comptes eficaç, amb auditories anuals i amb capacitat de sancionar.

* RTVE i RTVV públiques i independents, dirigides per professionals que no depenguen dels governs de torn. Informació veraç, continguts culturals, educatius i cívics.

* Justícia independent. Els membres dels òrgans superiors (Tribunal Suprem, Tribunal Constitucional, Audiència…) han de ser triats democràticament sense ingerència dels partits polítics.

La política te un paper fonamental en les nostres vides, perquè d’ella, de les seues decisions, depenen el nostre grau de benestar i la nostra qualitat de vida (educació, sanitat, justícia, impostos…). No podem deixar-la en mans d’uns quants polítics i polítiques, d’unes poques mans, i sobretot, no podem permetre que ningú se senta intocable, i que la seua corrupció o la seua ineficàcia no tinguen conseqüències.

Segurament s’han fet moltes altres propostes per a la regeneració democràtica, però quasi totes tenen en comú la necessitat de fer grans pactes i arribar a acords dels partits majoritaris d’aquest país. Açò és només una estratègia perquè els grans partits es perpetuen en el poder, i seguir mantenint o encobrint a ineptes i corruptes.

La democràcia no depèn de la classe política, depèn de les ciutadanes i dels ciutadans i de la seua voluntat de viure en llibertat i justícia. Eixa voluntat ha de manifestar-se amb claredat a través dels nostres vots. No podem deixar-nos enganyar pels de sempre.

Hem de donar el nostre vot a aquells partits compromesos realment amb el canvi i la regeneració democràtica. Serà l’única forma que els nostres polítics i les nostres polítiques entenguen el missatge.

Publicat a El Punt Avui dijous 17 d’abril del 2014