Els resultats de les eleccions europees han precipitat esdeveniments a l’estat espanyol sobre els que volem deixar clar el nostre posicionament i les nostres propostes. El retrocés electoral del bipartidisme, pel qual hem lluitat molt de temps i que celebrem, ha ficat en una delicada situació als partits que han tingut l’hegemonia en les darreres dècades, fent que les oligarquies tradicionals no vegen clara la seua continuïtat en el poder, i per tant, en la preservació dels seus interessos particulars.

D’aquesta manera, el Rei Joan Carles, que veu que la legitimació de la monarquia, recolzada en una suposada funció de garantia de la democràcia que ve de la transició i el 23-F, està sent qüestionada i discutida, pretén donar continuïtat a la institució que representa la corona, abdicant a corre cuita en el seu hereu Felip.

Nosaltres creguem que aquesta maniobra de continuïtat no és pròpia d’un règim democràtic, on una ciutadania que no renuncia als seus drets i responsabilitats, ha de poder decidir lliurement quina siga la forma de l’estat en la qual s’organitza. No som súbdits, som ciutadanes i ciutadans majors d’edat, i reclamem el nostre dret a decidir.

Per açò, el diputat de Compromís al Congrés, Joan Baldoví, ha registrat les seues esmenes a la llei d’abdicació que la Cambra debatrà el proper 11 de juny i en què planteja que en el termini màxim d’un mes es convoque un referèndum perquè els ciutadans trien entre la continuïtat de la monarquia o la instauració d’una República.

La democràcia de baixa intensitat que ens han venut durant dècades, que pretén convéncer la ciutadania que votar cada cert temps és el sostre major de llibertat i autonomia al que s’ha d’aspirar no ens satisfà. Nosaltres creguem que la democràcia no es limita a triar entre llistes electorals de partits. El que fa realment que la ciutadania i la democràcia siguen tals, és la participació permanent en les decisions que ens afecten a totes i a tots.

L’època en la que la gent tenia por de dir el que pensava, o en la que els assumptes públics eren administrats per uns pocs, deixant a la majoria al marge, atorgant-li el paper passiu d’espectador del No-Do o del Telediario, és una època passada. Cada dia més, la gent va veient que la passivitat no és una bona opció, i que la garantia que els seus drets es facen valer, i que la diversitat d’opinions i parers siga respectada, sols és possible en una societat i un marc que la regule, on cada ciutadana i ciutadà participe lliurement i responsable en tot allò que afecte la seua vida, ja siga com individus o com a col·lectivitat.

Sigues lliure i responsable. Exigeix el teu dret a decidir.

Salut i República.