Maria Muñoz. Secretària Local Bloc Jove. Coalició Compromísmarieta

Cinc anys després, les obres dels casals, que costaren 600.000 euros, continuen sense acabar-se. El Bloc Jove demana a l’actual govern que convoque una consulta popular per decidir què fem amb uns edificis que es deterioren dia a dia.

Sembla que fou ahir, però ja han passat cinc anys des de que l’alcalde Francesc Baixauli (PSPV), va començar la construcció dels casals en els parcs de la localitat (Eres, Alteró i Estació). Ho feu en contra de la voluntat de la població, com era la seua manera d’actuar en moltes altres decisions que prengué.

Es creà la plataforma Salvem els Parcs, que va recollir 4.000 firmes perquè no es construïren aquests casals; es convocaren dues manifestacions, amb la detenció del veí que va llegir un manifest; es publicaren un munt d’articles en contra d’aquesta barbaritat; i el mateix alcalde va rebre vàries xiulades i escridassades per part de veïns i veïnes de Silla, que manifestaven el seu desacord. Les construccions van començar!casals

El nostre grup municipal –aleshores Bloc- va votar en contra de destinar el Plan E de Zapatero a construir aquests casals, i s’oposàrem a que cap excavadora destrossara ni un sol pam d’espai públic i verd, tractant de preservar, així, tant el valor ecològic com el sentimental dels parcs de Silla.

També consideràrem que el projecte dels casals no garantia l’ús cívic i social per a tota la població, que era un dels requisits del Plan, i que tampoc assegurava l’ús festiu i privatiu per a les mateixes falles, ja que qualsevol associació del poble podria demanar els locals en qualsevol moment.

A més a més, la llicència demanada per a aquests locals era de centres cívics socials, i per tant no podrien ser exclusivament per a les falles ja que qualsevol associació podria demanar fer-hi activitats. Aquests locals, doncs, no podrien tindre permisos per a consumir i vendre alcohol, ni per a posar música a certes hores.

I per damunt de tot consideràrem que era una falta de respecte a tots els veïns de Silla que s’usaren els diners públics per afavorir unes activitats determinades, i encara més perquè les xifres que s’anunciaven eren desproporcionades: 285.000 euros en el casal del parc de les Eres; 142.000 euros en el casal del parc de l’Estació; 172.000 euros en el del parc de l’Alteró.Casal_del_parc_de_les_Eres_(Port)

El mandat de Baixauli arribà al seu final però les obres quedaren inacabades, pràcticament a la meitat. Avui els casals s’han convertit en caus de brutícia i de degradació.

El Bloc Jove de Silla vol recordar aquest fets, l’endemà mateix d’haver-se acabat les falles d’enguany i demana a l’equip de Govern de Silla que realitze la consulta popular que vam demanar fa anys, per tal que el poble decidisca el que s’ha de fer amb aquests ‘’casals’’ inacabats.

Enteníem i entenem que les opcions de la consulta popular sols poden ser tres:

1. que s’enderroque l’obra feta i es restauren els parcs a la situació anterior a la construcció.
  2. que s’acaben aquests edificis, però que es dediquen a usos socials i cívics.
  3. que s’acaben i que s’utilitzen com a casals fallers.

Casal_del_parc_de_l'AlteróEn qualsevol dels tres casos hi ha un tema importantíssim: qui pagarà les obres, si l’ajuntament no té ni un euro, segons diu l’alcalde actual?

I també en qualsevol cas el que està clar és que s’ha de prendre una decisió, abans que continue el seu deteriorament. Per respecte al poble, a les associacions cíviques i socials i a les mateixes falles, s’ha de cercar una solució. Aquestes obres són una prova més del que passa quan les “autoritats” no escolten el poble i actuen guiats pel seu orgull, i/o la seua ignorància i el govern actual no pot repetir els errors de ningú.

Publicat a El Punt/Avui el dijous 21/03/2014